Ok Computer

Yehey. Så har man invigt den nya laptopen då! Finnemang. Min gamla (skrot)dator pajade, hårddisken är helt kras och den går inte ens att få på längre. Så här sitter jag med en sprillans ny sak. Finns det något som går upp mot lite materiell kärlek? ;)

Kom hem från Smålands djupa skogar i söndags. Kalas kalas, as always. Funderar på att ta mig en ny tripp dit i augusti.. är inte riktigt säker på att jag kan lämna det för ett år. Än.

Har tittat & klurat & funderat.. vilka kurser ska jag egentligen ta det här året? Programmet jag valt är ju Elementary Education and Teaching som egentligen är på 4 år, och då är kurserna färdiglagda från Freshman Year till Senior Year. Men eftersom jag bara tänkt gå 1 år så har jag möjlighet att lägga upp kurserna lite som jag vill :)

Det första jag gjorde var att reducera bort matten. Huvaligen, den tänker jag inte plåga mig igenom igen! Science intresserar mig inte heller så mycket, och med två sådana kurser får jag 3 + 3 + 3 credits fria. Som vanligt skapar dock dessa valmöjligheter en litet, litet stycke ångest.. det var nästan så att man önskade att man aldrig fått reda på sin valfrihet när man bläddrade i katalogen; den innhöll ju så sjukt många intressanta kurser!!

Efter ett tags klurande fram & tillbaka fick jag till sist ett par i final:

Intermediate composition
3 credits. A course designed to provide additional practice in writing. Weekly writing assignments under personal direction.

Skrivuppgifter tror jag är superbra att ta om möjlighet finns. Speciellt om man gillar att skriva.. dessutom gör det nog susen på språket!

Literary Criticism
3 credits. A study and analysis of the development of literary theories and interpretations of texts.

Ja.. jag erkänner. Llitteraturvetenskap var en av favvokurserna på gymnasiet..

Creative Writing
3 credits. An opportunity for students as writers to communicate literature born of experience, introspection, and conviction, to afford them the discovery of power of expression.

Abolut, absolut, absolut.

Sedan är det två kurser som är halvsäkra. Det ligger ett kanske i luften som har att göra med vad jag egentligen vill läsa till när jag kommer hem.. engelskalärare? I så fall är de högst intressanta!

Teaching English to Speakers of Other Languages 
3 credits. An examination of major methods used in teaching  ESL/EFL and criteria for adopting, adapting, and developing teaching materials.

 Teaching English in the Secondary School
3 credits. Trends, issues, objectives, methods and materials for teaching literature and language arts in the secondary school.

Sedan kommer ett gäng psykologi-kurser som även de verkar sjukt intressanta:
 
Abnormal Psychology
3 credits. A study of mental disorders, with emphasis on the various types of disorders and methods of therapy.

Ja, det känns som en kurs som jag bara MÅSTE läsa. Det kluriga med den är att den kräver att man läst en annan psykologikurs innan, som ligger på 4 poäng, och i med att nästan alla kurser ligger på 3 poäng så går det bara ihop om jag tar bort  båda terminernas Physical Education som ligger på 0,5 credits vardera. Hmm.. ja inte mig emot, egentligen.

Psychology of Learning
3 credits. Psychological findings and concepts regarding the learner, the learning process, and learning situations.

Där har vi ju också lärar-aspekten.. borde nog fundera på det där lite till.

Så det blir ju lite knåpigt att bara välja ut tre av dessa. Har eventuellt två st kurser till som jag tar bort.. som jag sedan kan fylla med det som intresserar mig en aning mer. De som jag behåller från det ursprungliga schemat blir i alla fall:

- Literature & Writing I
- Literature & Writing II
- Public Speaking
- Co$mputer Applications
- Vocal Musicianship I
- Vocal Musicianship II
- Psychology of Human Growth & Development
- Early Field Experience I

...har ni tagit er ända hit är jag imponerad! Uppradade kurser lär ju inte intressera en stor andel läsare direkt, men det är ett bra sätt för MIG att få en översikt. Som det mesta i bloggen alltså: tämtligen egocentriskt ;)

Imorgon far jag till Örebro and I'll bring the catalogue eftersom Mirre inte valt sina kurser än, så än är det inte färdigtittat..

See ya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback